Sovrum

Till dig som vill hitta tips i vardagen...

Sovrum

(bild lånade från google sökning, badrum)

(bild lånade från google sökning, badrum)

Alla behöver vi sömn för att kroppen skall kunna återhämta sig samt även läka ev skador. Sovrummet är en plats som bör vara fri från TV och dator för bästa sömn. Stimuli från t.ex. TVn strax innan man skall sova kan störa sömnen. Sedan har jag förståelse för de som har de. Försök skapa en rogivande och avkopplande miljö i sovrummet.

 

Här nedan finner du olika exempel på hjälpmedel men även mer allmänna tips.

 

Allmänna tips:

Sladdar - Se till att samla alla sladdar så ingen snubblar på dom. Om en sladd måste gå förbi dörren och den inte går att dra över dörren, dra den och fäst den vid tröskeln. Det finns jättebra sladdsamlare av olika färger och former som man kan använda.

 

Ta bort mattor - Att föredra är att ta bort alla mattor där du brukar gå. Sämsta mattan är trasmattor samt de med fransar eftersom man lättare fastnar i dem. Se till att de mattor du behåller inte glider iväg genom att lägga antihalk under.

 

Organisera i skåpen - Placera allt du använder regelbundet i en höjd där du inte behöver böja dig för lågt eller kliva upp på något för att nå. Det går alltid att be någon om hjälp att ta ner den där skjortan, blusen eller påslakanet.

 

Undvik att kliva upp på pallar, stolar och stegar - Om du ändå tänker göra det, gör det när någon är med. Ett fall kan ske även om man är väl förberedd.

 

Stadiga räcken vid trapp - Är sovrummet på övervåningen, se över räckena, det skall vara stadiga och säkra.

 

Vid på/avklädning sitt ner - Sitter du ner när du tar på dig kläder, framförallt kläder på nedre delen av kroppen kan du undvika onödiga fall.

 

Drick inte för mycket strax innan du lägger dig - detta kan minska risken för att du måste upp på toaletten på natten.

 

Smörgås - Ät en liten smörgås eller liknande innan du lägger dig, detta kan göra att du sover bättre på natten.

 

Telefon- Ha gärna en telefon tillgänglig på natthusbordet så du slipper gå upp om du skulle behöva akut kontakt med t.ex. larmcentral eller om någon akut behöver kontakt med dig.

 

Hjälpmedelstips:

- Sängen kan ibland vara låg men den går med enkla medel att höja. Sängförhöjning kan du oftast få förskrivt hos en arbetsterapeut, att rekomendera är att se till att sängen har vanliga ben och inte medar. Här till vänster syns ett exempel på sängförhöjning kallad Liljan.

 

 

- Har du andingssvårigheter när du ligger plant eller har du svårt att ta dig upp från liggande till sittande på sängkant så kan ett el-ryggstöd vara en hjälp. Denna kan du få förskriven, råd med din arbetsterapeut som gör en bedömning om du har behovet. Ibland kan det hjälpa med olika förflyttningstips först.

 

- En fjärrkontroll till mindre lampor kan vara en bra investering speciellt i mörka vintertider. Med hjälp av fjärrkontrollen kan du tända och släcka lampor som går på ström genom el-uttaget. Dessa finns att köpa på bl.a. Clas Ohlsons och kallas generellt för fjärrbrytare.

 

 

Dessa och fler tips finner du på bl.a. dessa hemsidor:

Varsam

Gula rehab

Clas Ohlsons

 

Ta kontakt med din arbetsterapeut på orten för fler individuella tips och för mer kännedom om vilka hjälpmedel din arbetsterapeut kan förskriva och vad du behöver köpa själv.

Maila mig gärna vid frågor eller funderingar på; anna@hjalpmedelstips.se

Copyright © All Rights Reserved