Kök

Till dig som vill hitta tips i vardagen...

Kök

Köket är på ett sätt hjärtat i ett hem. Det är där vi lagar mat, hämtar nåt gott ur kylen, bakar och kanske umgås med nära och kära över en spontan måltid.

 

Matlagning och/eller bakning är ett stort intresse för många, ett nödvändigt ont för andra. Sjukdom eller skada kan försvåra möjligheten att självständigt kunna fortsätta vara aktiv i köket.

 

Här nedan finner du olika exempel på hjälpmedel men även mer allmänna tips.

 

Allmänna tips:

Kontrollera alla sladdar - Ta bort eller dra om alla sladdar som ligger i vägen där du går. Ligger en sladd vid en tröskel, se över om det går att dra den längs med dörrkarmen (är att föredra) eller skaffa en mindre list som sätts fast vid tröskeln där sladdarna döljs på insidan.

 

Ta bort mattor - Att föredra är att ta bort alla mattor där du brukar gå, speciellt om du har nedsatt balans eller hasar med fötterna när du går. Sämsta mattan är trasmattor samt övriga mattor med fransar eftersom man lättare fastnar i dem. Se till att de mattor du behåller inte glider iväg genom att lägga antihalk under.

 

Välj bra sittmöbler - Det är alltid bra att välja högre sittmöbler om du har mindre ork i benen. Välj gärna en stol med stadiga armstöd som underlättar både när du skall sätta dig och resa dig. Välj en karmstol eller liknande om du har bestående behov, de har oftast en bra höjd med stadiga armstöd. Om du lagar mycket mat men har dålig balans och inte klarar att vara aktiv i köket på samma sätt kan du prata med din arbetsterapeut om bedömning av att få en så kallad arbetsstol förskriven.

 

Organisera i skåpen - Placera allt du använder regelbundet i en höjd där du inte behöver böja dig för lågt eller kliva upp på något för att nå. Det går alltid att be någon om hjälp att ta ner den där formen eller skålen.

 

Diskmaskin - Har du nedsatt balans, sitt ner vid diskmaskinen när du plockar i och ur diskmaskinen.

 

Undvik att kliva upp på pallar, stolar och stegar - Om du ändå tänker göra det och är osäker, gör det när någon är med. Ett fall kan ske även om man är väl förberedd men förberedelse kan minska riskerna.

 

Drick ordentligt - för lite vätska ökar risken för fall och uttorkning oavsett ålder.

 

Tänk på vad du äter - Mat som är rik på D-vitamin minskar t.ex. risken för benskörhet. Ta hjälp om du misstänker att du inte får i dig näringsrik mat, speciellt om du är äldre. Vänd dig då till din vårdcentral.

 

 

Hjälpmedelstips:

Till kök finns en mängd med användbara mindre hjälpmedel som man generellt får köpa själv ssamt en del större. Vad som gäller hos just dig om vad du kan få förskrivet och vad du får köpa själv rekomenderas kontakt med din lokala arbetsterapeut.

 

Här kommer några tips (klicka på bilden om du vill förstora):

- Har du svårt att greppa finns det bestick med tjockare grepp men även ergonomiskt utformade köksredskap som denna stekspade. Kan även rekomendera osthyveln som till utseendet är lik sekspaden på bilden, har en själv även då jag inte har några skador eller nedsättningar.

 

 

- Antihalk kan man använda till väldigt mycket. Du kan använda det under mattor så det inte glider iväg men även under bunken så den inte glider iväg när du vispar eller rör. Lägger du en bit antihalk under och över en svåröppnad burk kan du öppna den lättare, till och med med en hand samt behövs det mindre styrka i fingrarna. Här till höger är ett exempel.

 

 

 

 

- Har du svårt att hålla smörgåsen medan du brer på smör eller annat gott då kan denna vara något för dig. Den finns även utan kanten som går ner vid sidan av bordet/bänken.

 

 

 

 

 

Dessa och fler tips finner du på bl.a. dessa hemsidor:

Varsam

Gula rehab

 

Ta kontakt med din arbetsterapeut på orten för fler individuella tips och för mer kännedom om vilka hjälpmedel din arbetsterapeut kan förskriva och vad du behöver köpa själv.

Maila mig gärna vid frågor eller funderingar på; anna@hjalpmedelstips.se

Copyright © All Rights Reserved